tag:blogger.com,1999:blog-29688180.post9125794623641245248..comments2023-06-04T13:18:01.945+02:00Comments on Diginalet - det digitale pennalet: Fravær og grunnlag for vurderingjeanette tranberghttp://www.blogger.com/profile/00327419343251230927noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-29688180.post-7102090420346859692009-03-11T20:50:00.000+01:002009-03-11T20:50:00.000+01:00Ja, det er jo en forskjell på vgs og grunnskole. D...Ja, det er jo en forskjell på vgs og grunnskole. Det ser ut som om forskjellene her vil minske etterhvert om vi ser på forslagene i høringsdokumentet. <BR/><BR/>De kommer forsåvidt med noen retninslinjer for vurdering:<BR/><BR/>"I de tilfeller hvor det ikke er grunnlag for vurdering skal det ikke føres karakter, men en vitnemålsmerknad." <BR/><BR/>Dette ble allerede innført ved den vgs-skolen jeg jobbet på i 2006 i forbindelse med innføringen av KL 06. Det som i praksis skjer er at man plukker ut kompetansemålene (de 30% eleven var tilstede og kanskje fikk levert noe), og skriver i en merknad at eleven har oppnådd kompetanse - og i hvilken grad - i det spesielle kompetansemålet.<BR/><BR/>Tanken bak dette (slik jeg husker det ble presentert), er at det er flere veier til Rom. De elevene som ender opp med "ikke vurderingsgrunnlag" får derfor en egen utviklingsplan, hvor det kan hentes mål fra faget helt ned til de første trinn i grunnskolen. Så presiseres det hvilken grad av måloppnåelse eleven har oppnådd?<BR/><BR/>Det sier seg at dette er et krevende arbeid. En av spåklærerne på vgs mekaniske fag, hvor vi hadde hele kull hvor høyeste karakter var 2 i enkelt fag, får et spenn i nivå på elevene som krever enormt mye fra lærer. Her har du hele spekteret, og kan ende opp med å undervise i alt fra 4. klasse pensum til vg3. <BR/><BR/>I samtale med henne i dag om hvordan ordningen fungerer, vil hun først og fremst trekke frem at ordningen ikke gavner eleven når eleven kommer utenfor skolesystemet (det er vel det som er meningen med et vitnemål (?) - er det ikke ...). Det gavner kun eleven innenfor skolesystemet. Hun mener en arbeidsgiver ikke kaster så mye som et blikk på merknadene. Det kan hun nok ha rett i tenker jeg. Dette handler nok mest om jus, og kanskje ikke nødvendigvis så mye om verken eleven eller læreren. <BR/><BR/>Det presiseres forøvrig at: "Det vil være grenser for hvor lang læreren kan strekke seg for å oppfylle denne plikten (vurderingsplikten som omhandler underveisvurdering, sluttverdering og dokumentasjon av opplæringen). <BR/><BR/>I ungdomskkolesammenheng, vil det ( i følge dokumentet) ikke være særlig problematisk med merknadsordning, siden vi der ikke har krav om bestått, men kun fullført opplæring. Arbeidsomfanget blir nok det som blir mest problematiskt tenker jeg ... <BR/><BR/>Og stryk ser altså ikke ut til å være noe alternativ i ny foreslått ordning - so don't worry, be happy c",)(humoristisk ment - ikke sarkastisk :)jeanette tranberghttps://www.blogger.com/profile/00327419343251230927noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-29688180.post-41214774926736835182009-03-11T09:34:00.000+01:002009-03-11T09:34:00.000+01:00Jeg ser din vinkling, og lurer på om det delvis ka...Jeg ser din vinkling, og lurer på om det delvis kan være en forskjell mellom grunnskole og vgo her. Det mange nå reagerer på er den formuleringen som ser ut til å gjøre oss pliktig til å skaffe tilveie vurderingsgrunnlag for elever som bevisst uteblir fra vurderingssituasjoner. Vi mister vår siste sanksjonsmulighet i forhold til disse elevene: muligheten til å gi IKKE VURDERT. Hvis direktoratet virkelig ønsker å fjerne denne vurderingen (som tross alt er en vurdering), må de komme og fortelle meg hvordan jeg skal gi vurdering til en elev som har vært fraværende fra over 70% av mine timer, inkl alle øvelser og prøver. Stryk er ikke en korrekt vurdering, for jeg aner jo ikke hva vedkommende kan! Stryk vil si at eleven ikke har oppnådd kompetanse i faget. Det har ikke jeg mulighet til å vurdere når jeg ikke ser eleven...Anonymousnoreply@blogger.com