søndag, mars 25, 2007

Neste generasjon lærer - og priviligert av det :O)



Leif Harboe henviste på blogposten sin ja men ... til Will Richarson's innlegg hvor han igjen forteller om et seminar med lærerskolestudenters motstand mot integrering av IKT i undervisning. I en av fjerde studieårs første økter kan jeg huske en av mine tre veiledre si:

- Det er dere som skal ut å forandre skolen, det er dere som er endringsagentene og vi skal gjøre dere til det. I min oppriktige vanntro der og da kan jeg huske at jeg tenkte at det kommer jeg aldri til å klare, og min respons var: Hvordan i allverden har du tenkt å få det til?


På vei til jobben med en podcast i øret ...

Veien fremover ...

I samtale med en kollegae, kunne jeg til min egen forbauselse denne uken høre meg selv si at jeg faktisk befinner meg på - sånn gjennomsnitlig - en konferanse hver dag. Jeg er sånn ca. en gang om dagen enten i USA eller i andre fjernereliggende strøk. Jeg fører samtaler og lengre diskusjoner daglig sammen med høyt kvalifiserte lærere fra flere steder i verden, i alle sektorer innenfor undervisning.

Jeg snakker selfølgelig om podcasting og andre web 2.0 verktøy som åpner dører og gir muligheter som overgår din villeste fantasi. Hver kveld sørger jeg for at minst en podcast som omhandler IKT i læring ligger på mp3-spilleren. I helgene eller om jeg skulle få tid en kveldstime stikker jeg kanskje innom Second Life en tur, eller legger igjen en kommentar på en bloggpost, og på den måten får jeg med meg hva som skjer i fronten, hva som ligger i luften og ikke minst, hva som skjer på bakken ... Alle refleksjonene, samtalene og tankene til de kanskje fremste tenkere av skoleutviklere i verden og i Norge ... Ja Norge, bloggere her hjemme betyr nå like mye som de der ute. Tenk over dette litt ...

Sammenlign denne daglige dosen med en gjennomsnitts kompetanseheving i dagens skole ... Blows me away!!! - og jeg føler meg priviligert som lever i en tid hvor dette er mulig.

Fra hjemstedet mitt og til jobben møter jeg kontrasten og dualismen. Den pedagogiske teori og den pedagogiske praksis i dagens skole som langt fra går hånd i hånd.
Det viktigste jeg lærte fra lærerskolen - med fare for å gjenta meg selv, er å se etter muligheter fremfor begrensninger. Så om jeg skal spå i fremtiden hva slags endringsagenter som vil lykkes, så tror jeg det kanskje er dem som stiller med et positivt sinn, uansett alder og bakgrunn:



Filmen du så øverst er laget av Vicki A Davis Cool Cat Teacher - begge er hentet fra et av flere alternativer til youtube.com og video.google.com:
www.teachertube.com er et sted hvor du kan laste opp og ned filmer knyttet til undervisning. Foreløpig er det ikke så mange som har bidratt, men her vil det nok komme mer - helt sikkert - garantert!