fredag, august 31, 2007

Simile tidslinje


Det har vært noen hektiske dager... Innimellom prøver jeg få tid til noen digitale adspredelser. Denne gange Simile tidslinje, som vi ble presentert for på mastersamlingen. Jeg har - ved å forandre koden i en xml-fil, lagt til pedagoger/teoretikere på min. Kanskje kan du lage din egen?



Ellers har jeg vært intervjuet av Høyvis.no - ved redaktør Atle Røien. Intervjuet ble utført på en litt uvanlig måte vil jeg tro - etter initiativ fra Røien. Han var på jakt etter noen som ville prøve ut hans ide om å bruke Google doc's i en prosessorientert samskriving mellom intervjuer og intervjuobjekt. Jeg synes ideen var genial på mer enn en måte, men kanskje spesielt med tanke på undervisning selvfølgelig, og ønsket mer enn gjerne å være med (slightly smigret over å bli profilert på nettstedet og selvfølgelig).

Intervjuet startet med en telefonsamtale om løst og fast omrking tema - Web 2.0 verktøy i klasserommet. Røien noterte og la spørsmål og løpende kommentarer ut på et google dokument, hvor han inviterte meg. Så, etter samtalen sendte han meg lenken til dokumentet, og jeg gikk inn å tilførte innhold, redigerte innhold og uttalelser. Han spurte om bilde av meg (og desverre er det ikke så mange man har når man til stadighet befinner seg på baksiden av linsen :O), bilde av elever etc. - jeg lastet opp å sendte på mail. Når begge var fornøyde ble intervjuet publisert.

Begge har fordel av dette. Journalisten slipper unna med halve jobben, og det blir jo selfølgelig intervjuobjektet som gjør den andre halvdelen. Fordelingen vil nok variere her etter nivå, modenhet og engasjement. Den store fordelen for intervjuobjektet er at journalisten ikke legger ut noe man ikke kjenner seg igjen i. Mange konflikter og ubehagligheter ungåes dermed.

I disse valgtider - eller når som helst egentlig - vil dette vært en fin måte for elever å intervjue sine lokalpolitikere, eller andre: forfattere, næringdrivende, og innbyggere i f.eks. lokalsamfunnet. Jeg vil tro det er potensial for mye læring i en slik setting - med fokus på pedagogiske mål selfølgelig ... Glemte ta med det i intervjuet tror jeg ... hm ...