onsdag, desember 27, 2006

Hva vil 2007 bringe mon tro?

Nyhetsleseren min har fylt seg opp i tidsklemma, og den eneste fordelen med det er at Nissen leverer noen presanger etter julaften. Det tar litt tid å fordøye de 63 abonnentene fra blogosfæren, spesielt fordi så og si alle er på engelsk.

I den engelsktalende blogosfæren har det blitt norm å trekke frem en liste på de 10 beste poster ved året slutt. Det kan godt være høydepunkter fra egne aktiviteter som er postet, eller dine 10 favoritt blogger(e). I min nyhetsleser vil så og si alle få status som favoritt nettopp fordi de har kvalifisert seg inn der gjennom tidsklemmas stramme sensur - med sitt nærende innhold . De lever ikke lenge der hvis de ikke leverer ... nå ja, jeg kunne sikkert vært strengere :O)

I går kveld, mens jeg satt og mimra meg gjennom de forskjellige happenings fra mitt nettverk, selv om jeg egentlig ikke hadde tid til, så passerte jeg på Dean Shareski's blogg en lenke som sa: Blogs that link here. Sammenliknet med mine Amerikanske, Canadiske, og Australske bloggere, fortoner nok min liste seg snever. Spesielt siden de fleste tilbaketråkka er fra egne blogger :O)

Men det er her den forsinka presangen kommer inn da. På Petter Kongsgården's blogg - Petters fagblogg, står jeg (Diginalet) oppført under hans favorittlenker. Det i seg selv gir en barnslig fryd, men det mest gledelige er at jeg får en norsk blogger til inn i min nyhetsleser.

Fra før av har jeg - som favoritt - JaO's Blogg - og i ettertid ser jeg jo at Petter ligger plassert godt synlig der fra før av ... (Spranget mellom fryden og skammen kan jammen være kort c".) Med litt kreativitet finner jeg - ved å lime inn den ene og den andre i søkefeltet - raskt frem til nilsh - bloggende (på englesk ...) rådgiver og prosjektleder for It'sLearning. Og da fikk jeg altså to digitale overraskelser på kort tid. Nyttig funksjon for å samle noder til nettverket!

Jeg skal på It'sLearning kurs 2 januar og gleder meg faktisk til det, på tross av en viss skepsis til denne og lignende programvarer. Det ligger så mye gratis ute på nett, og det har nesten blitt en misjon og formidle disse onlineverktøyene på Diginalet - også kalt web 2 tools.

På JaO's siste bloggpost refereres det til Times kåring av Årets Person: Person of the year - You!

(...) look at 2006 through a different lens and you'll see another story, one that isn't about conflict or great men. It's a story about community and collaboration on a scale never seen before. (...) The new Web is a very different thing. It's a tool for bringing together the small contributions of millions of people and making them matter. Silicon Valley consultants call it Web 2.0, as if it were a new version of some old software. But it's really a revolution. (...) And we are so ready for it. (...) And we didn't just watch, we also worked. Like crazy.

2006 har vært et fantastisk år for læring for min del. I et sosiokulturelt perspektiv betraktes samarbeid, interaksjon og kommunikative prosesser som selve grunnlaget for læring. Blogging er - som arikkelen og situasjonsbilde fra min stue illustrerer - arbeid, hardt arbeid til tider. Lønnen for strevet er kompetanse - digital kompetanse, og små drypp av barnslig fryd som nevnt over. Den barnslige fryden ligger nettopp i det at man operer som amatør. Noe av drifkraften er også at amatørismen føder innovatisme og er gjerne basert på idealisme. Delingskulturen i denne massebevegelsen bærer denne revolusjonen - i den engelskspråklige delen av min blogosfære - og skapes av hardt arbeidene lærere som har ett mål for øye: å utnytte potensialet som ligger i teknologien for å øke læringsutbytte. Derfor blogger også jeg. Blogger jeg - lærer jeg. Jeg har lært mye av Hans Petter på fosseng.info, på tross av sin unge alder han har fått en slags oppdragerrolle i min blogging, og jeg setter pris på mer enn jeg får kommunisert tilbake ...

En hver lærer burde blogge.
Nettopp fordi blogging handler om samarbeid, interaksjon og kommunikative prosesser. Som blogger reflekterer man, og refleksjon har den fordelen at den trimmer den kommunikative kompetanse. I dagens samfunn er det livsviktig, noe Muhammed saken er et godt eksempel på. I alt innhold som publiseres - både i privat og i profesjonell sammenheng - vil det være nyttig å tenke gjennom de forskjellige perspektiver andre mennesker kan ha. Vi kommer fra forskjellige kulturer, har forskjellige livssyn og forskjellig virkelighetsoppfatninger. I en tekst kommunisere man med leseren uten å være i dialog, og blogging er derfor en fin måte å trimme sin kommunikative kompetanse på.

Det har skortet på kommunikasjonen i bloggingen på Diginalet. Det hender jeg får en henvendelse dalende ned, men da på mail. Utfordringen min for 2007, blir derfor å skape konversasjoner, interaksjon og kommunikative prosesser - i den norske blogosfæren. Et inderlig ønske er å få flere på blogg, slik at vi kan dele erfaringer med hverandre fra undervisningen og stimulere og inspirere hverandre i vårt daglige virke. Jeg ønsker at nilsh skal blogge på norsk også - ikke bare engelsk. Og til slutt, som svar til JaO's spørsmål på nevnte bloggpost: Ingen kan vite, men jeg tror og håper , at 2007 vil bli et revolusjonens år når det gjelder antallet deltakere og hyppigheten i interaksjon og kommunikasjon i den norske blogosfære. Mitt nyttårsforsett og mål for 2007 (kan kanskje også være en oppfordring til andre bloggere) er derfor: Bli flinkere til å kommentere! Et spørsmål jeg slenger ut er: Hvorfor er vi ikke flinke til det her? Ligger det noe i kulturen vår?


Uansett, jeg gleder meg til de i skrivende stund blanke blogger og kommende kommentarer og læring i 2007. Fortsatt God Jul, og takk til alle som gjorde 2006 til hva det ble. Fantastisk.

En høydare var selvfølgelig Podcasting på Hvasser Skole - der ble det faktisk kommentarer også!
Noen som tok den ...

c",) Jeanette