tirsdag, mai 29, 2007

OECD-rapport om frie læringsressurser



OECD har nå publisert sluttrapporten fra prosjektet Open Educational Resources. Rapporten har fått tittelen "Giving Knowledge for Free: The Emergence of Open Educational Resources". Rapporten er fritt tilgjengelig og nedlastbar i pdf-format.

Sitatet og tipset er hentet fra Øystein Johannesens blog, som jeg setter stor pris på at jeg kan følge med på. Her kommer det aller ferskeste av betydning.

Giving knowlege for free, konkluderer blant annet med at:

The rapid pace of development of the OER movement means that it
will soon have an impact on all higher education institutions. Higher
education institutions are advised to have an information technology
strategy which includes, among other things, how the institution should deal
with the opportunities and threats posed by the OER movement. Institutions
willing to embrace the opportunities offered by OER should create
incentives for faculty members to participate in the initiative, such as
implementing teaching portfolios with at least one OER element, as part of
the tenure process. The use of OER in teaching should also be encouraged
and training offered.


De ønsker altså ikke bare at lærere skal bruke, men også at institusjonene skal legge føringer for at de ansatte skal bli produsenter. Når jeg ser all kunnskapen mine kolleger sitter med i hyller skap ... Her om dagen fant en kollega frem flere hundre spørsmål en pensjonert sveiselærer hadde laget - som er like aktuelle den dag i dag - bortgjemt i en skuff. Tenk om dette kunne legges ut og deles ... Og tenk om alle sveiselærere, ved alle sveiseavdelinger fra det ganske land hadde funnet frem sine belger fra skuffer og skap og delt. WOW!

Det er vel ingen tvil om at man trenger å oppmuntre til bruk samt å tilby opplæring?

Mange venter også sikkert i spenning på hvordan NDLA vil blomstre til høsten.
Via: http://www.ndla.no/ kan du se hvordan implementering av NDLA i Rogaland foregår. Ganske så i tråd med sitatet fra rapporten over. Her investerer man altså i pedagogene, og satser på en avkastning i form av gratis læremidler. Høres slett ikke dumt ut ... Kan man kalle dette for en høypedagogiskteknologisk agrikultur? :O)