lørdag, juli 07, 2007

Create A Graph! - Post nr. 100


Create A Graph kan jeg feire post nr. 100 her på Diginalets bulleteng, med å lage en visuell oversikt over antall poster på de forskjellige sidene. (Noen lurer foresten kanskje på hvorfor jeg ikke bare har en blogg, og bruker labels, eller tags for kategorisering. Grunnen til valgte løsning - med å bruke blogg som site, med forskjellige sider er at jeg da med fordelkan lage forskjellige menyer med masse målrettet innhold tilpasset de forskjellige temaer/sider. )

Create A Graph er et nyttig verktøy for lærere og elever når de skal fremstille sine data på en enkel måte. Her kan man laste ned bildet, dele ved å poste lenken til e-posten sin m.m ... Lenken til verktøyet ligger på Diginalets Web2'ls - i menyen.

Tilsammen har jeg 100 poster, som gir et gjennomsnitt på ca 2 i uken siden oppstart. Målsetningen i 2007 om å bli bedre til å kommentere andres poster for å få igang kommunikasjon med håp om læringsutbytte jobbes det kontinuerlig med. Ellers, med et kritisk blikk på seg selv, konstaterer jeg stadig at jeg kan bli mye bedre til å lage og benytte meg av merkelapper (tags) i forskjellige Web 2.0 sammenhenger.

Create A Graph ble funnet via Speed of Creativity

Did you know 2.0 - wow!



Via David Warlick
fant jeg enda en ny utgave av Karl Fish's Did you know?, som også har fått sin egen wiki hvor de forskjellige utfallene er samlet. Min favoritt er den prisbelønnede slideshare versjonen laget av Jeff Brenman:

Den har delikat design og grafikk som kommuniserer godt med teksten. Selfølgelig savner jeg musikken, som jeg foresten synes var bedre i den originale utgaven.

Innholdet er jo uansett det viktigste, selv om formidlingen spiller en vesentlig rolle i å nå frem med budskapet. Og budskapet i det hele, er vel å få skolefolket til å reflektere over om de selv bidrar til å gjevne ut de digitale skiller. Er du? Mest sansynlig siden du leser denne posten ...

Wesley Fryer, spurte i går: Hva gjør du online? Der fant jeg også kategoriseringen av brukere jeg tidligere har leitet etter. Der kan du plassere deg selv - antakeligvis, igjen siden du leser denne posten - blant Creators, eller avanserte brukere som Sintef operer med.

Det er ikke så lenge til 2008, faktisk bare litt over 5 mnd. til deadline:
(Oppdatert: 08.07.07)

Har elevene - på din skole i dag - mulighet til å produsere digital lyd, video, grafikk, hypertekst og refleksjoner over egen læring gjennom digitale mapper, som dokumenterer deres læringsprosesser og nevnte læringsprodukter?





Har elevene - på din skole i dag - mulighet til å produsere digital lyd, video, grafikk, hypertekst og refleksjoner over egen læring gjennom digitale mapper, som dokumenterer deres læringsprosesser og nevnte læringsprodukter?

Ja vi oppfyller målene i Program for digital kompetanse ved min skole.

Nei, vi oppfyller ikke målene i Program for digital kompetanse.






Det viktigste i første omgang er kanskje å få ledere til å reflektere over Did you know budskapet slik at de med innsikt har kompetanse for å tilrettelegge. Lærere som skal imøtekomme kravene konkret, trenger oppmuntring, ideer og veiledning med gode eksempler som inspirer og motiverer for aktivitet. Aktiviteter som øker læringsutbytte ved å stimulere til aktivitet, interaksjon og refleksjon hos de lærende. Her er Web 2.0 uslåelig, og et big wow!