lørdag, mai 24, 2008

Teachers Pet

teachers pet software
Microsoft Word (Windows)
Teachers Pet er et hendig lite verktøy med mange forskjellige funksjoner som fungerer i word eller open office tekstbehandler. Programmet er basert på engelsk språkbruk, men fungerer også på norsk - for det meste. For språklærere er det her bare å bruke sin didaktiske og pedagogiske kreative sans. Noen eksempler:
Verb Tense Test Maker [Alt+v]
Select an English verb conjugation with your cursor and this macro will search the Microsoft Word Dictionary for its root form and then create a test with the results. Note: The root form is not always available in the MS Word dictionary. For Example: BEFORE I have been learning English for two years. AFTER I .......... (learn) English for two years.
Kan manipuleres på norsk til for eksempel:
FØR:
Min bror gikk gå på skolen i 10 år.
ETTER:
Min bror .......... (gå) på skolen i 10 år.
Man skriver bare infinitivsformen inn etter verbet - innfyllingsordet, merker det og velger fra verktøylisten eller kortkommando (Alt+v).

En annen funksjon er:
Paragraph Breaker
Place a plus sign (+) where you want to break a block of text and this macro will shuffle the order of the lines.
For Example:
BEFORE
The reason a dog has +so many friends is that he wags +his tail instead of his tongue.
setninger blande å velge kan Man også automatisk - eller om man ønsker det: bare enkelte ord. Kjekt for norsk 2 elever som får litt å bryne seg på da. Programmets kortkommandoer gjør det hele enkelt og effektivt. Her noen ord fra strandturen vår i forrige uke f.eks.:
  • ønejjesrSt
  • lgeSen
  • kjeSll
  • andS
  • eHlom
  • rSkæj
  • rKaebb
Synonym og antonym ordliste fungerer også på norsk, men spørsmålet som stilles, skrives automatisk på engelsk:
Det var en gang en jente som skulle bade. Which word in the text is similar in meaning to: rense / bade / skylle / vaske / børste / feie / pusse / rengjøre / reingjøre / renske

Ja, så får man bare oversette den da, og man kan med dette verktøyet velge forskjellige tilnærminger, som f.eks. hvilket ord man med fordel kan bruke, hvilke man ikke kan bruke i forskjellige sammenhenger osv.

Det verktøyet jeg kanskje vil bruke mest er kryssordgeneratoren:

Man skriver ganske enkelt ordene etterhverandre, merker dem og velger Simpel Crossword maker:




Read this doc on Scribd: kontakt


Her er flere beskrivelser og retningslinjer:
Read this doc on Scribd: teachers pet text tool 5


Forå innstallere verktøyet må man aktivere for Macroer ved å gå til: Verktøy > Macro > Sikkerhet og så sette denne til Middels, før man kan aktivere.

Synd jeg ikke fant denne litt tidligere ... snart slutt for norsk og engelsk undervisning i denne omgang c",)

Eksamen 2008 - shift happens



Norsk skriftlig eksamen ble avviklet i går. For vår del gikk det noenlunde smertefritt, etter at et lite it-korps med skolens guruer og kommunens folk hadde jobbet til sent på kveld. Elevene bidro også sterkt med bæring og kobling i forkant.

Selv var jeg en del av vakt-teamet, og min oppgave gikk for det meste med til å passe på at andre fikk avlastning. Det kan være krevende å sitte stille i timer - å glo. Man får ikke lov å drive med andre sysler enn kognitiv virksomhet. Mine tanker gikk til refleksjon over hvordan diagnosers symptomer - spesielt angående adferd - fordamper som dugg for solen i slike settinger. Etter å ha overvært konfimasjoner flere ganger, trodde jeg fenomenet kanskje var koblet opp mot den hellige ånds tilstedeværelse. Men etter å ha overvært eksamen må jeg kanskje på ny lete etter de store svar i livet.

Det tekniske gikk som nevnt som håpet, med et par mindre oppstartsproblemer hos et knippe elever som fikk problemer med innlogging og passord. Her virket backup-planen utmerket. Nye passord ble delt ut, og etter 10 min. var de fleste i gang.

Organiseringen kan etter min mening bli bedre. Elevene - med unntak IOP-elever - fikk en pult hver. Her skulle de ha plass til bøker, brus, matpakke og snacs - alt pakket i knitrefritt materiale (brødposer er tingen). Dette blir for trangt etter min mening. Elevene bør ha en ekstra pult ved siden av seg når de skal sitte 5 timer i strekk å skrive. For å begrense vaktpersonell stuer man dem som sild i tønne, og ingen voksne hadde nok funnet seg i en slik eksamenssituasjon. På tross av dette kom det ingen klager, bare blide fjes å se.


Litt morsomt blir det når gammel form møter ny form. Elevene kunne ta med alt de ønsket av hjelpemidler. Minnepenn var også tillatt. Her kunne man laste ned informasjon i bøttevis om man ønsket (tror . Fra foregående år har det vært praksis at alt av kladd skal leveres, og dette hang igjen i instruksene. Det gir lite mening at elevene ikke kan ta med papirversjonen når de likevel kan lagre den på minnepennen. I grunn gir det lite mening i det hele tatt, mest bare sjarmerende. La oss håpe at det innen 2013 innføres krav om kommunikasjon også - dvs. mappevurdering og avskaffelse av nåværende skriftlige eksamensform c",)