lørdag, november 29, 2008

Overvåking og kontroll


Tidligere i høst var jeg på et møte ved en vidergående skole, som forsikret foreldrene om at elevene ikke fikk brukt Internett i timene, dersom læreren ikke ønsket det. Grunnen til det er, som mange sikkert kjenner til, programmer som lar læreren skru av Internett-tilgangen, og som også lar læreren overvåke elevenes maskiner når de er tilkoblet. Alt hva de foretar seg av surfing vil komme frem på lærerens skjerm, som kan klikke seg inn på elevenes aktiviteter.

Om du er en av dem som reagerer negativt på en slik praksis, så tar du det kanskje helt med ro. Ganske enkelt fordi du da kjenner til at elevene, om de ønsker, finner seg veier forbi slike anretninger - om de selv ønsker.

Foreldre som ønsker et slikt program velkomment, vil nok føle at deres avkom er i trygge hender med overvåking og kontroll. Skolen selv slipper stresset fra foreldre som skylder på at poden fristes med distraktører som Google, YouTube eller Wikipedia.

Så, kort oppsummert:
  • Skolen har opprtådt ansvarlig (i noens øyne ...)
  • Foreldrene som tror poden ikke surfer lever lykkelig i god tro ...
  • Foreldre som ikke ønsker en slik ordning vet at poden surfer på andre måter, og lever kanskje også lykkelig, men i en annen tro ... viten ...
  • Elevene kan velge fritt mellom flere forskjellige løsninger
Løsninger jeg kjenner til (men ikke har sjekket selv):
  • Manuelt: slå av og på Internett-tilgangen på maskinen, etter at læreren har startet kontrollprogrammet. Læreren vil da se at du ikke er tilkoblet Internett. De fleste lærere reagerer da med tilfredshet over en svart skjerm. I realiteten surfer eleven utenfor programmets overvåking og kontroll. Gratis.
  • Bruk trådløst bredbånd - ulempen er prisen: 109 kroner per måned i 12 måneder, deretter 60 kroner per måned - hos telenor. De fleste elever (som enten eller både og jobber og får stipend) er nok mer enn villige til å betale den summer for sin frihet - ville ikke du?
  • Hide My Ass: Et kjekt alternativ når læreren blokker bestemte sider: programmet tar eleven til den blokkerte siden i løpet av noen sekunder. Helt kostnadsfritt.
  • https://browseunblocked.com/ og følg denne forklaringen: Hvordan komme forbi skolenettsider
  • Man kan også skrive inn https, istedetfor http ...
  • http://unblockanything.com/ eller den ja ...
  • Det har blitt en egen industri  - beatadmin.com ...

Egentlig er jo alle lykkelige, er det noe mer å mase om da?

Vel ... ja vil nok noen si. Det handler om grunnleggende verdier:


- Er det i et slikt overvåkingsklima frie og demokratiske individer skal formes?
undrer Leif seg - på sin blogg. Man kan vel tippe hvertfall, at for hver skole eller hver lærer som ønsker å blokkere, så finnes det tusenvis av elever og andre voksne som tar kampen opp mot det som ansees å være et angrep på grunnleggende demokratiske rettigheter om frihet. Andre vil nok hevde at overvåking og kontroll brukt som dette stinker av mindretallstyranni. Ganske enkelt fordi (som her hvor enkelte har formulert det på sin egne snertne måte):

- We all deserve intellectual freedom and privacy, and the DemocraKey is best way to get it.

c",)

Lively - not that lively



Lively, Gooogles 3D verden som mange ventet spent på i sommer, og som jeg presenterte tidligere i år i blogposten Lively - not that lovely, meldte denne uken at de legger ned sin virksomhet. Ikke så veldig overraskende. Jeg har ikke vært inne siden jeg testet den ut, og kommer nok ikke til å savne den heller c",)

Det finnes andre virtuelle kontorer, om noen skule savne den ...

Å møte fremtiden - Choruses for Change



Choruses for Change er en ... ja, det er vel vanskelig å kalle det en stille undergrunnsbevegelse når midlene som brukes er blogg, wiki, og tusenvis av Web 2.0 verktøy. Det er ingen visking eller hemmelige møter, men vitale virtuelle sosiale samfunn hvor kommunikasjonen synges i toner av bits and bytes - i bilde, lyd og tekst. Budskapet er middelet for å oppnå noe mye større enn oss selv: Å møte fremtiden - sammen!

På to år har min nyhetslesers mappe med norske lærerblogger ekspandert fra oktober 2005 som ensom blogger (noen var der nok, men da utenfor min sfære som på den tiden besto av amerikanske edubloggers hvor de første var: Bob Sprankle, David Warlick, Stephen Downes, Wesley Fryer, Cool Cat Teacher :), til nå ved 2008s gryende vinter: 50 norske bloggende lærere. Det helt sikkert mange flere der ute. Mange av disse 50 har sunget i pixler for å flere med, og flere stemmer også i. Kast deg over en kollega eller leder!

For husk: Skalaen er en sang - med bloggeklang c",)

Via:
Cool Cat Teacher

Klarte ikke motstå denne lille omdiktningen:

Do you hear the teachers sing?
Lost in the fiber of the night?
It is the message of a people
Who are blogging as they fight.


For the webheads of the world
There is a life that never dies.
Maybe the Second one will end
But the blog will rise.


They will live again in sharedom
In the garden of op'n source.
They will walk behind the plough-share,
They will publish every cource.
Their words will be spoken
And taggers will have their rewards.


Will you join in our crusade?
Who will be strong and blog with me?
Somewhere beyond the filter bars
There is a virtual world to see!
Do you hear the twitters cling?
Say, do you hear the keyboards strum?
It is the future that we bring
When tomorrow comes!


Will you join in our crusade?
Who will be strong and blog with me?
Somewhere beyond the filter bars
There is a virtual world to see!
Do you hear the twitters cling?
Say, do you hear the keyboards strum?
It is the future that we bring
When tomorrow comes...
Tomorrow comes!