onsdag, februar 04, 2009

Mitt første foreldremøte



Hvem husker ikke lærere som har sloss med teknologien, det være seg overhead, tv, video, dvd eller prosjektorer? I går var jeg med på det første foreldremøtet - som lærer. Jeg var blitt tilkalt for kjøre en DVD fra min nye laptopp, og for å klikke frem noen wordfiler. Ikke den store utfordringern akkurat ...

Alt som kunne gå galt gikk selvfølgelig galt. DVD'n kjørte ikke på pc'n (og gudene må vite hvorfor - den nye pc'n frøs og måtte restartes). Strømmen gikk i hele racken, og høytalerne som var koblet til DVD-spilleren var altfor svake. Det var to DVD-spillere, men bare en som virket, ingen forsterker. Heldigvis fant en av foreldrene i mørket som var, at vi kunne koble en av de større høytalerne på prosjektoren i stedet - og vips og hurra så var vi på sporet igjen. Et ekte skole-hjemsamarbeid!

For noen er slike ting kanskje helt innlysende, men for en som aldri har eid et stereoanlegg engang, så kommer ikke slikt av seg selv. Det minte meg også om den tiden jeg arbeidet som platearbeider, hvor jeg stadig ble oppringt av venner som ville jeg skulle fikse bilen deres. Akkurat da følte jeg meg ikke som en ikt-pioner akkurat, men mer som en resirkulert frøken Eva som kjemper mot slanger (les kabler) i parentdis.

Da jeg begynte på IKT i læring i 2005, var vi det første kullet som fikk en ren pedagogisk utdannelse. Borte var alt som hadde med kabelkobling å gjøre, noe studentene året før fikk en god dose innføring i. Akkurat der og da slo deg meg at det kunne jo vært greit med et lite kabelkurs eller to. I etterkant er jeg ikke så sikker på at et kabelkurs ville gjort susen i IT-avdelingens vilde urskog av gjenbruk. Det blir vel her som i andre miljøer: survivel of the fittest, og learning by doing. En annen ting er at jeg ihuga "fan" av at ting skal være så enkelt at man ikke trenger spesielle kunnskaper.

Denne tankegangen er også skolens IKT-ansvarlige en forkjemper for, og vi planlegger derfor å lage noen instruksjoner eller systemer som letter en stakkars lærers utfordringer av en slik art. Det er mange skap, og mye ledninger omkring på skolen. De fleste på skolen jeg er på nå, bruker ikke multimedia så ofte at de husker hva som skal kobles hvor og hvordan, frem til neste runde.

Akkurat i går, skulle jeg ønske vi var litt tidligere ute med våre gode ideer. Men jeg tar med meg erfaringen, og jeg tenker at selvlysende tape kanskje kan være en god ide ...

Åsså lurer jeg på: Er jeg som lærer døpt nå?

c",)