søndag, september 07, 2008

The Genesis of the Flat World - Tom Friedman



Tom Friedman - forfatter av boken: The World is Flat, snakker i denne videoen om de tre forhold som var utgangspunktet for at vi fikk horisontale demokratier fremfor de tradisjonelle vertikale hierarkier.

Flattener # 1: The fall of the Berlin wall - a political flattener. 11 nov -89. Verden var ikke lenger delt i to.

Flattener # 2: PC - Windows: personlig computer gjør at vanlige folk kan skape digitalt innhold: bilder, tekst etc.

Flattener # 3: Aug. 9 1995: Netscape goes public - og verden vil aldri bli den samme igjen. Vanlige forlk kan nå publisere innhold, og samarbeide overalt - gratis. Denne tredje, var en stille revolusjon.

Med disse tre fikk vi en platform for kollaborasjon. Verden ble flat.

Filmene: takk for tips fra Nellie på: Connecting online, der finner du også resten av serien med Friedman on the World is Flat - Israel 15 Vision.

Fett fra Fet-skolene



Ja det får man sannelig si! Det er noen som bare gjør det! Ta en titt på wikisidene til Fet-skolene. Der vil du finne en kommune hvor digital kompetanse virkelig synes å bli tatt på alvor, på en gjennomsyrende måte.

Siden fant jeg i min min nyhetsleser, der oppmerksomheten ble dratt mot Odins: IKT og skole, som forteller hvordan du kan gjøre din Mediawiki bedre?

Takk til Odin og Rolf Marvin Bøe Lindgren

Les også Jørns innlegg om Web 2.0 og Forberedelse på arbeidslivet ...

CCK08


I dag har praktisk talt druknet i info. På mandag begynner jeg i ny klasse, med George Siemens og Stephen Downes som veiledere. Vi er tilsammen 1800 elever i klassen (!) - CCK08 (Connectivism and Connective Knowlegde), hvorav 30 er betalende som får godskrevet studiepoeng. Kurset varer i 12 uker, og kjøres med regi av University of Manitoba.

CCK08 gir en mulighet for å erfare nettverkslæring. Det er et kurs som handler om nettverk og nettverkslæring, hvor det hver uke blir et nytt tema. Deltakerne blir foret med nyhetsbrev, videosnippets fra veiledere, samt oppsummeringer fra debatter og diskusjoner - i tillegg til pensum som legges ut. Deltakerlisten er ikke bare svimlende lang, men også ekstraordinær når det gjelder deltakernes kompetansenivå. Det er rett og slett til å få høydeskrekk av, og jeg er glad jeg har beina godt planta på jorda ...

I den forbindelse har jeg opprettet en ny blogg på Wordpress - CCK-No8. Mest av alt er målet med bloggen å ha et sted for alle ressurser som vil genereres via dette nettverket. I tillegg har vi også blitt oppfordret til å blogge selfølgelig. Jeg vil lage meg en oversikt over ressurser, og loggføre hva enn det nå måtte være som måtte komme underveis. Mitt mål, er kanskje først og fremst å få et innblikk i læringsteorien: Connectivisme, som jeg stiftet bekjentskap med første gang i 2005, via David Warlick (som jeg foresten hadde den fornøyelse å møte i SL i dag hvor vi er naboer :). I tillegg er et annet mål, og en hensikt med å følge dette kurset, at jeg flere ganger har lurt på om jeg er i stand til å følge et online-kurs på Engelsk. Og nå får jeg prøvd meg - helt gratis. Derfor vil underveis teste ut forskellige verktøy og arbeidsmetoder som vil kunne lette en slik prosess - i et tempo som passer til min hverdag nå.

Studentrollen min vil nok være mer en observatør enn en aktør regner jeg med, tiden kommer nok ikke til å strekke til for lesing og refleksjon, og tidsforskjellen gjør nok at jeg nok vil falle litt ut til tider. Jeg håper å holde motivasjonen oppe ved å delta i forumet på Moodle, og i Second Life gruppen som har oppstått, i tillegg til andre kontakterflater som vil oppstå.

Foreløpig er jeg eneste deltaker fra Norge later det til. Om du ønsker å henge deg på, trenger du kun å registrere deg. Informasjon og lenker du trenger til det finner du på CCK-No8, min Connectivisme blogg.

Håper vi sees c",)





Annet nytt på Diginalet: