Slide'n over viser forskjellige sjangrer innen blogging. Noe av det jeg kanskje synes er mest vanskelig å formidle til andre er nytten og potensialet blogging har i læring. Og kanskje enda vanskeligere er det å sette fingeren på hva som vil få elever til å blogge bra. Selv har jeg to overordnede regler:
- All bruk av IKT i læring bør være pedagogisk forankret (knyttet til læreplan).
- Innholdet skal være: sant, bra eller nyttig, enten for deg selv eller andre.
Å blogge er å være i kommunikasjon. Det å gi andre kommentarer ved å stille spørsmål, være kritisk og nysgjerrig er en utfordring for alle som er vant med induktive metoder (som f.eks. lukkede oppgaver flittig brukt i lærebøker). For å kunne reflektere godt, er kunnskap om kildekritikk et godt utgangspunkt. En tekst er ikke bare en tekst, den har et mål, den vil deg noe. Web 2.0 utfordrer den litterate både som konsumenter og produsenter. Nedenfor er et par artikler som kanskje kan hjelpe deg i forberedelser til blogging - med eller uten elever:
- Konrad Glogowski's Blog of Proximal Development har et innlegg (Edublog awards - nominert til: Most influential blog post 2007: How to grow a blog) hvor han beskriver hva han gjør som forarbeid før elevene setter i gang med blogging.
- JaO har en: Artikkel om kildekritikk, med info om kildekritkk og temaet: Skolens kultur og oppgavenes utforming.
c",)