lørdag, april 21, 2007

Second Learning!

I går var jeg med på et møte - på Eduisland. Litt tilfeldig dumpet jeg borti en deltaker som ventet på at møte skulle starte, men han var litt usikker på tiden ... Tid kan være frustrerende i SL, når mennesker fra forskjellige tidsoner bruker armbåndsuret som referanse.

Etterhvert kom det flere til, og det ble en fruktbar diskusjon om hvordan SL kan brukes i undervisningen - og spesielt i språkundervisning. De som kom sammen var engelsklærere fra: Tyskland, Danmark, Italia, USA og England, og til tider var det ganske mange til stede. Her er en kort oppsummering:



(Øver meg på Camtasia :O)
I løpet av et par timer knyttet jeg noen nye kontakter, ble oppmerksom på et par nye steder for engelskundervisning, hadde det hyggelig og morsomt med giants, og ble mer bevisst potensialet SL har med tanke på undervisning. Hva skiller f.eks. egentlig SL fra et vanlig chatterom?

Noen av deltakerne satt faktisk på en bar i Aberdeen, i forbindelse med IATEFL's årlige Conference & Exhibition i Scottland. Den som tilsynelatende hadde mest erfaring på undervisning i SL var Mr. Kip - englesklærer fra Tyskland. Alle tilstede spiller i de litt høyere divisjoner for å si det sånn ... Jeg er ikke så aktiv som bidragsyter i konversasjonen når det er store forsamlinger, litt pga. av språket, og fordi det går rasende fort på engelsk samtidig med at det er multitasking på høyt nivå fordi man også håndterer de forskjellige funksjoner i spillet (sånn apropopo George Miller). Jeg er - i motsetning til min sønn - ikke infødt, men for innvandrer å regne i gamet.

Graham Bluecoat jobber som lærer for Languagelab, en skole som driver engelskundervisning i SL, med 6 fulltidsansatte lærere. På spørsmål om hva som skiller det virtuelle rommet i SL, fra et chatterom, sier han at: Vi kan tilby så mye mer. Han forteller at de bygger noe selv, men at mye av innholdet kjøpes fra firmaer som har spesialisert seg på å lage bygninger og gjenstander - som f.eks. The Magicians som blant annet har vært involvert i Global kids.

Her er noe av det som kom frem - og som vanskelig lar seg gjøre i et chatterom:


  • sosial arena - med kontekst
  • man kan lettere differensiere, feks. ved at man lager bygninger med forskjellige nivåer (modulprinsipp)
  • man kan lage rollespill
  • bygninger fulle av språkleker (eller andre nøtter)
  • markedsplasser hvor elevene kan handle (tenk: matte, heimkunnskap, engelsk)
  • interkulturalitet (tenk: samfunsfag, historie: virtuelle ekskursjoner til museumer, Roma (ja de bygger historiske byer der :O)
  • konkretisering: alle abstrakte fag som matte, fysikk, kjemi har et kjempepotensial ...
  • problemløsningsaktiviter: mysterier som må oppklares, poster med oppgaver (og som kan dokumenteres med skjærmbilde), oppdrag som skal utføres - alene eller i samarbeid

Blogg brukes som refleksjonsverktøy!

I juli kommer Second Life med lyd, noe som bringer inn nye aspekter. Noen har allerede uttrykt en misnøye med dette, siden man da vil forlate den hermetiske tilstanden som kjennetegner det virtuelle rom. Stemmen vil kunne avsløre kjønn, identitet og nasjonalitet. På den andre siden sitter 74 colleger og sitrer i spenning. I tillegg regner man med at det vil dukke opp mange nye rom og aktiviteter i kjølvannet, som feks. Karaoke barer, og Stand Up shows.

Lyden vil være i 3-D, noe som betyr at avatarer som er nære vil høres bedre enn dem som er lengre borte. Landeiere vil kunne velge om de skal ha lyd, om man skal tillate en til en, eller en til mange - noe som vil være nyttig i forhold til forelesninger feks.

Lest på: www.technologyreview.com

En utfordring for skoleverket er at spillet krever god båndbredde og maskiner med god prosessor, hvis ikke vil man bli plaget av lagging (forsinket elektronisk informasjon). Dess mer aktivitet med fancy fasiliteter og avatarer som befinner seg i området (øyer med virtuelt land), jo værre vil det bli om ikke alt er på stell.

Det finnes flere tutorials liggende på YouTube som viser fremgangsmåter for bygging etc:



Man kan også søke etter Gadgets eller Sandbox mens man er i SL, og finne beskrivelser for fremgangsmåter (skriftlige). Jeg tipper vi om noen få år vil se pedagogiske virtuelle rom, med rekvisita tilpasset fagets egenart - Second Learning!

Jeg skal ta en titt på English Village nå, håper jeg snart kan møte kjente her inne :O)