fredag, oktober 22, 2010
Hvordan organisere fagtilbudet til elevene?
Oppdatert 23.10.10 - 08:42
Vi har allerede begynt å tenke på hvordan vi skal legge opp timeplan og fagvalg for studiespesialiserende Vg1 og Vg2 for neste skoleår, og håper i den forbindelse på litt innputt
fra dere andre der ute.
Vi ønsker selvfølgelig en modell for fagvalg som ivaretar elevenes frihet til å velge, samtidig som vi ønsker å få en ro over valgene de har gjort. Vi har mange elever som bytter underveis, noen opp
til flere ganger, og dette er svært ressurskrevende (på tross av god info i forkant). Vi ønsker derfor å hjelpe elevene til å ta mer bevisste valg, kanskje bli litt strengere når det gjelder bytte, og vi ønsker å finne en god måte å organisere valget på, som til sammen gir et godt valg for elever, og et godt utgangspunkt for legging av timeplan.
Vi ønsker og trenger gode eksempler/erfaringer fra dere!
I fjor valgte elevene våre for ett år av gangen, og fra blokker som var lagt på forhånd. Blokkene er lagt i forhold til bindinger mot lærerressurser. Er det noen av dere som lar elevene velge helt fritt fra tilbudet først, for så å legge fagene i blokk? Hva fungerer best, hvor og når? Når egner den ene metoden seg, og når egner den andre metoden seg?
Hvor legger dere grensen for antall elever, for å kjøre et fag?
Hva slags bytter tillater dere, tidsfrister etc.?
Kan du svare på noe av dette, så "please do"! :)
Litt om oss ...
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
På vår skole har vi ikke nok elever til å ha flere grupper av hvert studieretningsfag. I utgangspunktet legges et ferdig blokkskjema som elevene velger etter. Tilbudet tilpasses elevenes ønsker så langt det er mulig, ifht. timeplanleggingen.
VI har faggrupper helt ned i 4 elever, men disse små gruppene blir samkjørt over 2. og 3. trinn. F.eks. har har jeg som faglærer i R1/R2 8 timer (45 min) tilsammen i uka. 3 timer alene med hver gruppe og 2 timer hvor de er sammen. Bytte av gruppe tillates kun noen uker (3-4) etter skolestart.
Legg inn en kommentar