tirsdag, januar 23, 2007

Respons på kommentar på PDF

Leif Harbo legger inn en kommentar på forgige post hvor han hinter til http://www.writely.com/ og dens muligheter for å konvertere til pdf. Den gang jeg - en eller annen gang for en stund siden - skulle prøve Writely, lå den i brakk. Jeg glemte hele Writely, helt til det en dag kom dumpende inn en post om at jeg var velkommen til å prøve meg igjen. Det skulle vise seg at Writely var blitt til Google Docs. Sånn rett før jul en gang, var jeg innom og tok en titt, gjorde et søk, og fant noen fordeler og ulemper som jeg postet med den innebygde bloggfunksjonen til Diginalet.

Når jeg så fikk kommentaren til Leif i dag, lurte jeg på hvor i all verden den posten hadde blitt av ... Det skulle vise seg at den lå i brakk på en blogg som ikke er lenket opp med de andre Diginalet sidene. Så prøvde jeg å publisere på nytt da. Det samme skjedde igjen. Bloggen - som nå er slettet, og som var oppretet i forbindelse med eksperimentering, het: http://ikt-diginalet-eksempel.blogspot.com I innstillingene på Google Docs, var posten adressert til Diginalet - http://ikt-diginalet.blogspot.com/ Dette skulle jeg gjerne fått en forklaring på ... Noen som vet råd?

Ellers så skriver Leif Harboe at han har to klasser, en med bærbare pc'er og en uten, og at han da føler seg fratatt sitt verktøy og at det kan være frustrerende. Etter å ha vært student i 4 år med daglig bruk av pc som verktøy, og til å gå ut som nyutdanna lærer, og inn i klasserommet hvor bruk av data så og si ikke eksisterer så deler jeg hans frustrasjon. Det føles noen ganger som å ta noen skritt tilbake for å komme seg fremover - prøv, det er frustrerende :O)

Vi sliter med elevers motivasjon i skolen - generelt. Og man kan jo spørre seg om det er så rart? Verktøyet er halve jobben sa vi gutta på gølvet i skipsindustrien (Er faktisk platearbeider og sveisekontrollør av yrke, og jeg ble ved avstemmning kvalifisert til å bli kalt en av gutta og er stolt av det :O). Ungene i dag bruker digitale verkøtøy som proteser, jeg bruker de som proteser. Å gå inn i skolebygningen, bak veggene innebærer for mange unge det samme som å kappe av dem lemmene - eller å kneble sanseapparatet dems. Jeg tiller meg solidarisk til Leif Harbo's kommentar, og deler hans frustrasjon i det amputerte klasserommet. Noen flere? Noen kreative løsninger?

I kveld skal jeg på et foreldremøte hvor undommers bruk av internett står på dagsorden. Det gleder jeg meg til, og kommer kanskje tilbake med en kommentar derifra ...

Så lenge, noen kommentarer på Google Docs:

Google Docs & Spreadsheats har kanskje noen likhetstrekk med wiki, fordi den er et verktøy man kan lage kollektive tekster med. Du kan velge om du vil invitere til tekstsamarbeid, eller kun invitere til lesning av publiserte dokumenter, ved å sende ut mail. Verktøyet er bygd opp fra tidligere Writely og Google Spreadsheet.

Fordeler:

  • Kontinuerlig automatisk oppdatering av publisert dokument
  • Stavekontroll på norsk
  • Ingen reklame som forstyrrer
  • Gratis
  • Man kan publisere direkt til blogg
  • Eksporterer til PDF
  • Importerer flere andre filformater
  • Enkelt brukergrensesnitt (brukerens kommunikasjon med progragvaren)

Ulemper:

  • Multimedia kan ikke integreres (kun bilder)
  • Kun 500K per fil (men man trenger ikke så mye kanskje når det begrenser seg til tekst og bilde
  • Kjører ikke i Safari, Netscape 4 eller Opera nettlesere
  • Publiseringen direkte til blogg fungerer ikke helt godt på skriftstørrelsen (på Blogger), som du kanskje har lagt merke til

Ingen kommentarer: