søndag, oktober 07, 2007

Fra pult til skjerm - sporlys mot framtia



Daglig diskuterer jeg med kolleger, foreldre, venner - nære og fjærne - skolens utfordringer i de kulturelle forandringene vi ser teknologien skaper. Jeg er utolmodig, jeg vil ha svar. Svar jeg vet jeg vet jeg ikke kan få, fordi vi er i en prosess. Noen klarer bedre enn andre å sette denne prosessen i perspektiv, og er dyktige nok til lage sporlys mot framtida i en hverdag preget med firkantede rammer (uten sammenheng forøvrig :O). Her er dagens lille teknologisk pille:

Oppsummering og sporlys mot framtida!


Det er store forhåpninger til at fjernundervisning skal kunne ta i bruk IKT og inkludere nye studentgrupper, og dermed løse problemer i utdanningssystemet. Begge deler er sannsynligvis for store oppgaver, tross alt har pultenes pedagogikk satt kolossale spor i arkitektur og teknologi, og ikke minst i hodene til lærerne. Den aller største utfordringen blir dermed kanskje at lærerne må våge å ta i bruk et større spekter av metoder og IKT i fjernundervisning inneholder her mange "promising risks" og "risky promises".

Les den interessante artikkelen: Fra pult til skjerm av Yngve Nordkvelle, professorstipendiat, Høgskolen i Lillehammer

Ingen kommentarer: