søndag, mars 01, 2009

Gyldne tider engasjerer!


Image: 'Que anjos e querubins digam amém (2)...DSCF5081a_picnik'
www.flickr.com/photos/93087247@N00/2185696829


Denne helgen har jeg viet til RLE-faget jeg har i 9. klasse. Fredag som var opplevde jeg noe som jeg nok aldri vil oppleve igjen tror jeg.
En elev sang Nordahl Griegs Til Ungdommen (Kringsatt av fiender) med en spe stemme i klasserommet. Foranledningen var at vi skulle lese kapitlet Livssynshumanismen, fra Horisonter( som's nettsted fremdeles er under utvikling ...). Eleven lyste opp i det hun kom til versene i boken, som Humanetikere i følge boken ofte synger på sine samlinger. "Den kan jeg!", sa hun, og begynte spontant å synge - ja, til sin egen overraskelse kunne det nesten se ut som. Man kunne høre et knappenål falle i rommet, og jeg fikk gåsehud over hele meg. Ikke fordi stemmen var så pen, men fordi dette var en elev som ga fullstendig fløyten i stemmen og publikummet. Hun sang av spontan lyst og det var tydelig at hun hadde et forhold til teksten.
A golden moment!
Jeg var høy på Kringsatt og Pepsi til langt ut på natten i de sene fredagstimer, og svever en smule enda. Det skal ikke stort til ...

Inspirert av eleven, så har helgen gått med til å lage en mix av forskjellige Flickr CC bilder, stemmen til Kråkevik og røsten til Kim Larsen. Litt klipp og lim, som er tekstsatt, skal få neste RLE-time til å rocke så veggene sprekker - håper jeg ...

Jeg beveger meg mellom barken og veden når jeg skal formidle kultur i klasserommet, det er på mange måter nesten som ha blitt ansatt som sjåfør til hest uten lappen. Det eneste jeg har er kartet, og jeg har fått en innføring i hvordan jeg skal komme meg til meg til målet (lærerutdanning). Jeg liker å kjøre, ønsker å være en god sjåfør, men jeg nekter å kjøre med hatt. Den mista jeg forresten et sted på veien ...

Jeg legger mitt makkverk som noen nok ville kalt det ut bak lukkede dører - 4 shared - passordbelagt. Med det så håper jeg å ivareta Kråkevik og Larsen så godt jeg kan, samtidig som kulturen blir formidlet. Om andre kolleger ønsker å bruke det i sin undervisning, kan de kontakte meg, og vil da få oppgitt passord (gjettekonkurranse: en kjent ning + to siffer ).

Jeg har også testa ut Prezi i samme forbindelse, et flash-program som lar deg lage presentasjoner - her er min første Prezi, som skal brukes til en oppsummering om Livssynshumanismen. Prezi er foreløpig i beta, og du må søke om konto der. Det tok en ukes tid før jeg fikk respons derfra. Jeg prøvde laste opp flash-filer fra Jing-project (min skjermdumper), men den tar svært små filer (30 sek.).

En X-Timline fra i fjor på perioder i Humanismen, ble videreutviklet, og danner grunnlaget for elevenes fodypningsoppgave i mappeinnlevering 2. I mellomtiden jobber jeg - og etterhvert elevene, videre med alle horisonters spørsmål - mens vi rocker Til ungdommen og er Kringsatt av fiender.

Ja - gyldne tider gjør meg engasjert c",)

Ingen kommentarer: