mandag, mars 30, 2009

Teach4Learning - Rubric Maker

Kollegamøtet i dag - igjen - handlet om vurdering. Minibussen til Marita dukket opp i frustrasjonen som råder når krav presenteres og refereres. I samme stund tikker Marita inn en kommentar på min post Hvorfor mappevurdering?, hvor hun blant annet kommer med et tips om boka til Henning Fjørtoft som visstnok er i anmarsj. Den gleder jeg meg til å lese. Ikke bare fordi han i følge Marita sier: at det å endre vurderingspraksis ikke er noe ildsjelene kan drive på med (...), men også fordi jeg forstår det slik at han er levende opptatt av rubrikkvurdering. Jeg har så vidt prøvd meg med rubrikkvurdering, og synes dette virker veldig kjekt for både lærer og elever.

Rubrikkvurdering avmystifiserer, og blottlegger hva som ansees som bra dokumentasjon av av både form og innhold. Tidligere har jeg brukt Rubistar, i dag fant jeg også Teach4Learnings Rubric Maker . Den fant jeg via en nettside fra http://www.kennesaw.edu/
som førøvrig er et universitet som er godt etablert i Second Life, og som stod for en del arrangementer i helgens Virtual Worlds Best Pracice in Education. Du kan lese mer om hvorfor rubrikker er interessant på deres nettside om Assessment Rubrics. Det skal jeg, men nå, d&b i Second Life - i kveld en tur til Wired c",)

Oppdatering 31.01.09: Shamblesguru som driver International Schools Island i Second Life, har en side som myldrer av ressurser for rubrics :)

Ingen kommentarer: