søndag, november 08, 2009

Sosiale medier og usosiale folk?




Noen tanker @lineskaane som gjesteblogger på Stormbergs ...

Sosiale medier tillater meg å være sosial i situasjoner der jeg tidligere var avskåret fra å være sosial. De erstatter ikke tid med "gamle" venner på andre fysiske arenaer, men kommer inn som en ny virtuell arena der hvor tid og sted ellers vil ha fysiske begrensede muligheter for å være fysisk sosial.

Jeg er altså mer sosial enn før, og har fått fått et mye større nettverk enn tidligere - et ganske uforpliktende et (jeg kan kontrollere tilstedeværelsen selv, i motsetning til pliktløpet som følger med de fysiske ... (nå kjenner jeg at jeg er usosial :). De som kjenner meg best vil kanskje si jeg er - om ikke direkte usosial - en reservert person som liker å trekke meg tilbake, og de som kjenner meg minst vil kanskje beskrive meg som svært utadvent og sosial. Jeg er nok begge deler, og går inn i forskjellige roller, på forskjellige arenaer tenker jeg.

Den siste tiden har jeg vært mindre på sosiale medier enn hva som har vært tilfelle de siste år. Ny jobb (tidligere lærer) har frigitt mye (fri-tid på arbeidspulten hjemme i stua, og på den måten har jeg hatt mulighet til å bruke mer tid med fysiske venner enn hva jeg hadde før. Det er altså hovedsaklig de primære pliktene mine og behovet for et nettverk i den forbindelse som til en viss grad styrer min deltakelse på den virtuelle arena kan det virke som ...


I tillegg er jeg nok litt geek c",)

Var forresten en tur på byen i går. Jeg tror jeg har vært ute omtrent 3 ganger på 15 år (og de gangene er etter Web 2.0 bølgen slo inn over landet, bare så det er nevnt :). Ingenting var forandret, om man ser bort fra moten. Jeg skulle egentlig på kino med en venninne, men pga. av dårlig utvalg i usette filmer så endte vi altså opp på Haapet på brygge i Tønsberg. Der møtte jeg Farmen Ann Kristin (synes det var noe kjent, og måtte jo spørre tilfelle det var en tidligere elev fra min flyktige tid som vikar ...), fordi vi satt i samme bås (møblement - hun er ikke singel :). Vi hadde det utrolig hyggelig, og jeg fikk noen klestips (som f.eks. å ikke gå med ulljakke på byen om man ønsker seg ut av singeltilværelsen da vel og merke ...), og ble satt skikkelig på plass av den unge damen som glitret i paljetter med en staut kar ved sin side. Hvis jeg noen gang skal på byen for å sjekke, så vil jeg nok ta en hotline til Ann Krisin å rådføre meg ut i det uføre ... På den andre siden, når Ann Kristin og følge forlot stedet, så gjorde ulljakken slett ikke jobben lenger slik Ann Kristin hevdet, for det dumpet ned et par karer og vi endte faktisk opp med å diskutere nettopp sosiale medier (og tenk på alt man kunne sakt under bordet via twitter ...). Men når de man diskuterer med ikke selv bruker og har brukt sosiale medier så kan man jo også snu på det å heller si:

Jeg ønsker meg egentlig bare en all-livsjakke. En jeg kan bruke hvor som helst, når som helst, i alle slags settinger og i all slags vær, det være seg virtuelt eller reallity ...

Ja takk begge deler!

Rettelse:
Vi var på Havariet, ikke Haapet. Og det spennet oppsummerer vel ganske greit kvelden for de fleste som var tilstede ...

Ingen kommentarer: