tirsdag, november 13, 2007

Verdifult!



Jeg mottok i kveld denne kommentaren:
Hei, Interessant blogg, som jeg ofte er innom og leser. Det er altfor få (i beste fall godt skjulte)ressursblogger for lærere, og din er en
av de få. Jeg har også en ressurs-blogg (...)
Kommentaren kommer fra Per Andersen som driver bloggen: Verdiverkstedet - per nå. Bloggen er tilknyttet Verdiverkstedet.no, et foretak Andersen driver som tilbyr kursing i pedagogisk bruk av IKT i undervisning. Her kan du finne ressurser og få nye ideer.

Kommentarer som denne er verdifulle. Først og fremst fordi man deler. Ved å koble seg opp til andre vil man ikke bare dele der og da, men også i fortid og fremtid. I andre rekke er også slike kommentarer verdifulle fordi det motiverer til videre virksomhet. Jeg får mange positive henvendelser om dagen om Diginalet, og det er selvfølgelig veldig hyggelig.

I denne forbindelse ønsker jeg derfor også å minne eventuelle nye lesere om denne hjørnelisten (c",) som gir en oversikt over andre verdifulle norske pedagogiske blogger. Er du ikke med på listen, og har en blogg ønsker jeg og sikkert mange med meg å vite om deg!

Takk til Andersen for tipset. Legg gjerne igjen din blogg og/eller kommentar c",)

It for pedagoger


Svensk blogg med ressurser for spill tilknyttet undervisning. Lenke ligger på Diginalet Spill
Tips: JaO

søndag, november 11, 2007

Nettets form



The researchers describe the Internet as being like a jellyfish because they found that it has three layers. Forming the core are the 100 or so most tightly connected subnetworks, including groups such as Google and AT&T Worldnet. The rest of the jellyfish's body consists of a much larger group of subnetworks that are highly connected to one another and to the core. The remaining subnetworks, about 20 percent of the total, can communicate with the outside world only by passing information through the core. They form the jellyfish's tentacles.

tirsdag, november 06, 2007

What do we do?


Filmen over er laget av Michael Wesch, og er nr. 2 i en serie av 3 (den første heter Information R/evolution (snerten tittel!)). Den går varm på Youtube med sine - nå - 739298 visninger og over 4000 kommentarer. Du kan lese mer om om filmen og dens bakgrunn på opphavsmannens blogg Digital Ethnography.

Konklusjonen oppsummeres kort av Tim Bulkeley - her i enda kortere versjon:

It is not what we teach, it is how we are teaching that is the problem!
(...) So, what do we do to change how we are teaching?


Jeg skulle så gjerne sendt dem lenken til Rolf Baltertzens blogpost IKT-skole for fremtiden - siden opphavsmannen selv etterlyser eksempler på gode løsninger. Synd de ikke lærer norsk over there. Baltertzen's oppsummeringen fra Stovners presentasjon vitner om at noen kanskje har klart å ta tak i begge aspektene. Noe som kanskje aller mest har medført en endring for den tradisjonelle lærer som er vant å være sin egen herre.

Mine barn har begge store deler av barneskolen gått på en topp moderne IKT skole. Nå om dagen treffer jeg flere av disse elevene igjen i vikarvirksomhet. Til min store overraskelse synes de fleste at den undervisningen de nå får - på ungdomskolen, og som heller mer mot en tradisjonell form jeg selv kjenner fra egen skolegang - er bedre fordi de lærer mer!

Mest av alt kritiserer de organiseringen av arbeidsøktene. De sier at de brukte alt for lang tid på å finne seg arbeidsplasser i det åpne landskapet. Noen sier de suset rundt halve dagen før de fikk satt seg, at ingen gjorde noen ting. De koser seg nå med en egen fast plass.

Stovner har enkelt løst dette problemet med å gi elevene skjermede faste plasser, mens lærerne svermer som bier. That is how they teach ... Men i følge en av kommentarene til filmen er det nok også litt opp til elevene:



Kanskje vi også skal si:
It's not only how you are thought, it's also how you choose to learn!

Uansett så blir det spennende å følge Stovner videre.