Notater fra ITU's Gutter, jenter og IKT:
Sentrale temaer for OECD-prosjektet New Millenium Learners
- Hvordan skal man sikre seg at alle både jenter og gutter tilegner seg tilstrekkelig digital kompetanse?
- Hvordan bidrar IKT til et hevet kompetansenivå i fagene?
Tendens: Gutter henger etter når det gjelder skolearbeid
Funn: Jenter og gutter har ulikt bruksmønster og tidsbruk, men engasjementet er ganske likt. Jenter er sosiale på nett, skriver dagbok i større grad, og jobber mer med data i skolearbeid, mens gutter spiller mer, og er flinkere teknisk. Dataspill betegnes som et guttedomene, av både jenter og gutter.
- Skolen og læreres utfordring går på å ikke bevisst la guttene dominere IKT-diskursene i undervisningen, og være oppmerksom på jenters digitale kompetanse.
- skolen og lærere må ha kunnskap om jenters og gutters ulike interesser og ferdigheter i IKT
- elevenes ulike kompetanse bli synlig og inkluderes i faglig arbeid
- skolen ta høyde for at IKT i seg selv er en viktig indentitetsmarkør for kjønnene
- Gutter og jenter har ulike bruksmønstere og holdninger til IKT
- Viktig å synliggjøre den varierte IKT kompetansen hos begge kjønn
- Skolen og lærerne har en nøkkelrolle for å få begge kjønn engasjerte i IKT og læring
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar