tirsdag, juni 27, 2006

Konstruktivisme vs Konektivisme

Behaviorismen og konstruktivismen ble utviklet i tider hvor teknologien ikke var en del av vår hverdag. Georg Siemens utvikler en læringsteori hvor læring blir satt i teknologiens lys. Teorien har mange likhetstrekk med et sosiokulturelt læringssyn. Læring og undervisning er i følge konnektivisme ikke hierarkisk eller didaktisk, men en symbiotisk aktivitet i et økosystem bestående av personer, nettverk og organisasjoner. Og at læring er en varig emosjonell, kognitiv og fysiologisk tilstand som er et resultat av erfaring og interaksjon med innhold eller mennesker (som for eksempel grunnleggende ferdigheter). Til forskjell fra sosiokulturelle teorier vektlegger han at kunnskap oppstår og lagres, ikke bare i individet, men også i artefakter - som for eksempel i databaser. Han mener sosialkonstruktivismen og konstruktivismen blir mangelfull fordi den legger for mye vekt på individet, eller for lite vekt på teknologiske artefakter. Han legger spesielt vekt på økologien i det kommuniserende nettverk og legger fokus på pedagogens rolle som stimulator og vedlikeholder av læringsmiljøet. (http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm Lesedato: 23.02.06)

Fra min studentoppgave: uCompose og valg av mappeverktøy

21 juni skriver han:

In the end, much of our learning is a connection-forming process (the conduit, not content, is what is king) where we add new elements that augment our capacity to know more. We rely on Google, libraries, friends, social bookmarks/tags, etc. to serve as our personal learning network (we store the knowledge external to ourselves). When we need something, we go to our network (know-where is more important than know-how or know-what)...or we expand our network. In the end, the constant act of connecting in order to stay current is a much more reflective model of learning than constructivism.

Connectivism Blog

Dette sitat beskriver også denne bloggen/sitet's funksjon. Målet er:

  • Å utvide mitt personlige nettverk for IKT i læring
  • Øke og vedlikeholde kunnskap
  • Lagre og dele kunnskap

Ønsker du bidra med innspill kan du legge igjen kommentar eller poste meg på jeatr@online.no

Har du gode ideer eller erfaringer - til eller fra undervisning - kan du gå til http://ikt-diginalet.wetpaint.com å bidra med innhold på wiki-sidene der.



Blogged with Flock

lørdag, juni 24, 2006

Firefox - fjerner reklamen i skolen

Addons :: Mozilla Add-ons :: Add Features to Mozilla Software

Jeg la inn en post på wikisiden om Wetpaint, en wiki jeg fant og likte. En av mine veiledere stilte spørsmålet: Er den reklamefri? Ja tror det, sa jeg, og trodde det da... men det var den desverre ikke ved nærmere ettersyn. I går kveld var jeg hos en tidligere studiekamerat - Jarl B. Bjørklund - og han visste råd. Browseren Firefox har en extention som heter Adblock. Genialt tenkte jeg - reklame problemet i skolen er løst (er alltid optimist :O).

Øverst finner du lenke til siden hvor du kan laste ned programmet. Du kan også - når du har en side oppe i Firefox - gå til Tools > Extentions > Get moore (nederst til høyre - lenke), og du vil finne siden for nedlasting av det lille programmet som gjør en stor jobb.

Jarl viste meg også hvordan jeg bruker den effektivt.

Når du kommer til en side med reklame høyreklikker du og trykker ad block


så trykker du på annonsen og du vil få opp en url'en til den som reklamerer. Hvis du skal fjerne alle reklamer på hver siden får du litt av en jobb, så det enkle er derfor å fjerne alt i url'en bakenfor .com'et, slik:


i mitt tilfelle så fjernet det all reklamen på hele wikisiten min. Genialt - ikke sant :O) Takk til Jarl!


Blogged with Flock

torsdag, juni 22, 2006

Moodle 1.6 - med blogg

Moodle - A Free, Open Source Course Management System for Online Learning

Blogs - MoodleDocs

Den nyeste versjonen til Moodle - Moodle 1.6 har blogg integrert som også støtter podcasting - rss med andre ord. Moodle er verdens ledende open source CMS (Course Management System).

Sokrates, Vygotsky, Dewey - alle var opptatt av aktivitet som grunnlag for læring. Moodle prøver å gi lærere verktøyet de trenger for å la elevene konstruere og kommunisere kunnskap gjennom aktivitet - dette er Moodle-filosofien.

moodle.org/stats viser antallet brukere av moodle (773 000 lærere - i dag)

The Savvy Technologist har mer informasjon om det nye på Moodle, og i tillegg også en lenke til en podcast med Martin Dougiamas - den Australske skaperen av Moodle. I podcasten forteller han litt av Moodles og open source's opprinnelse.

Blogged with Flock

Korrekturavdelingen.no

Korrekturavdelingen.no - Rettskrivning, tegnsetting, Word-tips et nettsted for alle som ønsker å skrive rektig :O) Nettstedet ble jeg tipset om på: http://fosseng.info/ - bloggeren Hans Petter Fosseng tipser om litt av hvert fra nett-, samfunn- og kommunikasjonsinformasjon. Her vil jeg hente jeg aktuelt stoff som er relatert til IKT i skolen.

Blogged with Flock