Forrige søndag var jeg på konferanse i Second Life igjen, denne gang med Intellagirl, Ben Lorica og Bryan Carter. Klippet over er fra de siste minutter - av ca. 50 - av Sarah Robbins aka Intellagirl's foredrag: Education = Communication. Det var - om jeg skal tippe - omtrent 40 tilskuere inworld med sine avatarer, og vi fikk anledning til å stille spørsmål i etterkant som klippet over viser (den siste av 5 deler som jeg kanskje får lastet opp på Youtube etterhvert).
I hverdagen min, som nyutdannet (gjentar meg selv en del - vet det :) står jeg langt nede på listen over ansatte som får anledning til å dra på kurs eller andre happenings for faglig påfyll. Oppdateringen og inspirasjonen jeg får gjennom Second Life, podcasts, WebloggEd o.l. er derfor gull verdt. På tross av kun to års fartstid i skolen, tør jeg litt beskjedent påstå at jeg allerede nå har vært på flere konferanser enn jeg antakelig noensinne vil oppnå i det som vil bli bydt meg for resten av min karriere. Grunnen er såre enkel, og som Intellagirl i sin tittel og i sitt innhold påpeker: Education = Communication.
Jeg er redd skolen's gonna bli left in (or as) the dust ... c"_
Det er ingen tvil om at vi med K-06's stadfestelse er heldige som har fått spikret digital kompetanse som en grunnleggende ferdighet på linje med lesing, skriving, regning og muntlige ferdigheter. Ola Erstad belyser K-06 og integreringen av digitale ferdigheter, og peker (i filmen) spesielt ut tre forsømte områder i læreplanen:
Fraværet av progresjonstenkningen (hva skal man lære når?)
Fraværet av det sammensatte aspektet (mest fokus på ferdighetsaspektet)
Fraværet av helhetstenking mot hverdagskompetansen
Et unntak (jf. 2) løftes frem: norskfaget har tatt på alvor det Erstad kaller det komplekse aspektet ved digital kompetanse:
Det visuelle
Det kreative
Det produktive
Slik det er nå, så skaffer de unge seg denne kompetansen utenfor skolen. I skolen er det fremdeles den skolske kunnskap med skriftkulturen som dominierer. På samme tid forholder de digitale infødte seg til visuelle koder og uvikler kompetanser de eldre ikke har. Vi skriker om at vi ønsker respekten tilbake - er unnlatelsesstrategier måten å få det på? Neppe.
Et utgangspunkt for IKT-seksjonens (en hvilken som helst) planarbeid med med fokus på integrering av digital kompetanse, for å øke læringsutbytte og for å utnytte potensialet i tilpasset opplæring kan kanskje derfor være å kompensere for de :
mangler som finnes i selve læreplanen - med spesielt fokus på elever - jf. punkt 1,2,3
mangelen for kunnskap om det digitale aspektet i læreplanen - hos ledende lærende - jf. det komplekse aspektet
Den grønne Klatten av en lærer i illustrasjonen over er en lærer som er elsket av sine elever, båret på gullstol av foreldre, beundret av yngre kolleger og som bærer stor respekt av sine jevnaldrene og eldre kolleger. Denne læreren er selve nøkkelen til en vellykket integrering av digital kompetanse. Ledere og politikere må tilrettelegge for at mål kan nåes. Slik det er i dag er det mange hindere som problematiserer en praktisk gjennomførelse, hindere som rettmessig er der for å beskytte individet (personvern i forhold til bilder etc.). Klattenmå bevisstgjøres slik at han evner å tolke planen og dens intesjoner mot en digital dannelse, og han trenger øvelse for å tenke i retningen komplekse aspekter - slikt kommer ikke dalende av seg selv, det må stimuleres til det. Et spørsmål jeg har stilt meg er om vi kan tenke i alternative baner og kanskje kan gå bakveien om miljøarbeideren ... årboken, digitale veggaviser (Blogg) omkring skolens aktiviteter osv...
Det store spørsmålet er hvordan? Jeg fikk noen gode tips om progresjon tidligere fra lesere av bloggen. Hvordan mener du Klatten best - i realitetens hverdag med tidsklemma om halsen - kan opplyses? Er det noe der ute som har gjennomført vellykkede (gjerne alternative) opplegg i forhold til kollegiet, eller som har noen gode ideer eller ønsker i forhold til hvordandigital kompetanse kan integreres i kollegiet opp mot det komplekse aspektet , noe som vil oppleves som positivt og spennende (i motsetning til hva som synes å være dagens oppfatning c",)?
Fant denne Twitter tutorial som kanskje er aktuell for deg om du enda ikke har knytta deg opp til oss andre kvitrende. Om du er en kvitrer selv, kjenner du kanskje i stedet noen som kan ha nytte av den.