onsdag, oktober 10, 2007

Gaming som livsstil - Kristine Jørgensen


Dataspiller siden NES og C64. Har nylig levert doktorgradsavhandling i medievitenskap om lyd i dataspill.

Kristine Jørgensen har brukt bloggen som viktigste formidlingsmedium, og sier at bloggingen var den mest krevende oppgaven som gamingspesialist (for Microsoft!). Med to blogginnlegg pr. dag.
  • kommentarer til spillnyheter
  • spillnyheter fra MS
  • men også ukentlige konkurranser (utlodding av spill og effekter fra Microsoft).
Hun brukte MS Live Spaces, og dette var da ikke den beste løsningen. Layouten var begrenset.

Norge som gaming community - intern rapport om forhold i Norge:

Norge er spesiell, i den forstand at alt som skjer, foregår i Oslo. Dette gjelder også stillinger, du har ingen andre muligheter enn Oslo eller utlandet. Spilljournalistmiljøet er lite, alle kjenner alle.

Spillmarkedet deles i forskjellige plattformer - enten pc eller konsollspill. Moderne konsoller forsøker å gjøre seg unike. Playstation 2 er størst, større enn pc. De siste konsollene er tre maskiner som prøver å gjøre seg unike på hver sin måte:
  • Nintendo Wii - har bevegelsessensorer
  • Playstation 3 - kan gjøre mer enn å spille spill, et format - blueray, for hjemmekinomarkedet, prøver å treffe andre markeder (familie)
  • X-box - live nettverk (kan sammenlikne poeng, laste ned lovlige ting som video)
Sosiale nettverk:

Våget seg inn i forumer, for å finne ut hva som skjer mellom spillere. Hun var også innom Facebook, for å forstå nettverkene. Hun fant at venner ofte er bestemmende for hvilket spill man spiller, av den grunn at mange ønsker å spille sammen med vennene sine.

Holdninger:

Hva bestemmer hvilke spill man spiller?
  • Gameplay og genre er viktigst
  • Fortelling, utvikler, kjent serie (Warcraft), tilgjengelig demo (viktig å kunne prøve først - pga. pris (500 kr. for et spill), info (anmeldelser, bilder), pris, foreldre
Piratvirksomhet:

Mange spillere har et forhold til piratvirksomhet. 35% har piratkopiert. Men, holdningene varierer:
  • Det er viktig å verdsette arbeidet til de som har laget spillet
  • "Det er ikke mitt ansvar å hold spillindustrien gående, det er spillindustriens ansvar ålage spill folk vil betale for!"
Konsollmodifikasjon: lovlig i Norge ettersom det øker funksjonealitet, men det er ikke lovlig å bruke piratkopi til disse. Det er vanlig å modifisere Playstation 2 i dag.

Spillspesialist - et behov?

Er spillspesialister noe man trenger? Spill er en økende del av både unge og voksnes liv. Man bruker data som søkemotor, men ikke så mye til spill. De få som bruker spill som primærhobby trekker kraftig opp. Spill er ikke lenger en gutteromsaktivitet, slik man har fått inntrykk av de siste årene. Nå er det flere i familien som har dette som hobby, og målgruppene har blitt utvidet. Causual games (småspill som kabal etc.) øker.

Man er interessert i å forstå kulturen i spill.




Ingen kommentarer: