mandag, januar 29, 2007

Foredrag på Elvebakken



I dag har jeg vært på Elvebakken vgs, og har holdt foredrag ...
og sånt begynte det foredraget:
.... om Web 2.0 verktøy brukt i undervisningen. Jan Arve Overland som jeg gledet meg så til å møte, melde desverre forfall. Men, medialærererne Helene og Silje (som du forøvrig kanskje kjenner fra NRK, her sammen med Tommy (koordinator for arrangøren - MKNO - av fagdagen) på Elvebakken VGS, tok et stunt og ga tilhørerne et innblikk i et meget vellykket prosjekt de har hatt med sine elever hvor blogg ble tatt i bruk. Et glimrende eksempel, som ga oss gode tips. De hadde blant annet brukt 2 uker (10 timer pr. uke) som ble brukt til forberedelse, før de fikk utdelt oppgaven. På denne måten fikk de ryddet av veien tenkelige konlikter som dukker opp i forhold til frafall i gruppa av forskjellige årsaker. Det ble laget regler på forhånd hvordan man skulle takle arbeidsfordeling hvis noen ble syke osv. I tillegg skulle denne tiden vise seg å være verdifull i forhold til at gruppen ble mer sammensveiset og på den måten var et team som samarbeidet godt før selve oppdraget startet.

Foredraget mitt ble, som forventet, ikke som forventet. Det er vanskelig å forberede seg til slike dager, fordi man rett og slett ikke vet hva man har i vente når det er flere forelesere. Innlegget mitt kunne vært bedre (øvelse gjør mester ...), og jeg hadde noen problemer i forhold til å håndtere Mac'n og sider som ikke lastes, enda Tommy - generøs som han er - hadde sendt meg en i forkant som jeg har øvd litt på. På tross av dette amtørpreget (tilhørerne er tross alt profesjonelle på media og kommunikasjon!), håper og tror jeg vi kom i mål. De fleste fikk et innblikk i hva web 2.0 verktøy kan brukes til, de fikk kanskje noen egne ideer til egen undervisning, og fikk opprettet en blogg. Noen av disse kan du finne på wiki'n jeg oppretta i denne forbindelse. Den er forøvrig passordbelagt i skrivende stund, så hvis du ønsker et innblikk kan du sende en mail, og du få utdelt brukernavnet og passordet til denne. I tillegg fikk vi noen diskusjoner i plenum i forhold til enkelte problemområder.


Det var et inspirerende møte med mange kloke hoder, og jeg er grønn av missunnelse på lærerne ved media og kommunikasjon på Elvebakken. De har topp utstyr, motiverte elever og en flott ny skolebygning (innvendig). For en takknemlig og givende jobb ...

Fortsettelse følger i neste episode :O)

2 kommentarer:

Leif Harboe sa...

lykke til. Om hva?

jeanette tranberg sa...

Om Web 2.o verktøy :O) - erfaringer fra bruk av disse i undervisning. Traff foresten en dame som var interessert i å møte andre allmennfaglige lærere som brukte blogg. Jeg fortalte henne om at du hadde noe på gang som kanskje ville være av interesse. Jg ba henne følge lenkene i menyen, slik at hun kunne finne deg. Kanskje du hører noe fra henne :O)