onsdag, mars 14, 2007
Feltrapport
Tip prosjekt 07, er nesten i havn, vurderingen gjenstår. De fleste elevene fikk gjennomført et vellyket prosjektprodukt, noen med en litt humpete prosess, og dokumentasjonen ble det så som så med, siden vi ble hardt rammet av influensaen som herjet østlansområdet. Planleggingen fra lærernes side kunne vært bedre og vi hadde maks uflaks med mannefallet hos både elever og lærere. Dette førte blant annet til at flere av gruppene leverte på tradisjonell måte - i word.
Gruppe 3 i B-klassen (som det ikke heter lenger), var dem som fikk mest ut av dokumentasjonsdelen i forhold til bruk av web 2.0 verktøyene wiki og blogg m.m. Trenger du en sekketralle så legg inn bud her på nettstedet til gruppe 3. Det er ikke alle med sekketralle som kan vise til film, slideshow og rapport fra tilblivelsesprosessen - se vedlegg i menyen på wiki'n!
I IKT-valgfaget holder vi på å planlegge digitale historier. Elevene hadde valg mellom å lage podcast, eller å lage digital historie. Alle ser nå ut til å ha valgt det siste. I den forbindelse fikk vi tips av Guttorm Hveem om hans norske tutorial på Photo Story 3 - kjempe takk til Guttorm! Ellers bruker vi også Harbo's skritt for skritt versjon for dem som foretrekker det ved siden av.
På Hveems blogg plukket jeg også opp et tips om Mindomo, et vellutviklet tankekartverktøy som er verdt en titt. Jeg har prøvd en gang tidligere å registrere meg der, men fikk problemer med e-post klienten, et bytte gjorde susen.
Etiketter:
Blogging,
Digitelling,
IKT i læring,
Web 2'ls
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
2 kommentarer:
Dokumentasjonsgreia er veldig interessant, jeg kunne igrunn tenke meg at hver elev lagde sin wiki for norskfaget (har bare norsk). Ikke minst for våre elever (Bryne vgs/Rogaland) som bare delvis vil ha tilgang til lærebøker i norsk på VG1 til høsten.
Du har drømmejobben, ingen tvil om det :O)
Wetpaint var grei å bruke for å stifte bekjentskap med hvordan en wiki fungerer. I andre omgang ville jeg brukt Wikispaces siden den åpner for flere muligheter når det gjelder integrering av andre web 2.0 verktøy.
Wetpaint kunne noen ganger være litt kranglete, ingen kriser, men den hang litt i ny og ne og det var noen ganger helt uforklarlig plunder, som f.eks.: En gang klarte vi ikke publisere tekst som var limt inn, den vistes i edit modus, men når vi publiserte kom det ikke frem. Når vi så skrev inn manuelt var det greit igjen.
I går fikk vi endelig sett filmene klassen din har laget. Skolen var rammet et av filter som stengte for YouTube streaming. Etter en henvendelse til IKT-drift gutta her på skolen, ble problemet løst. Heldigvis ser de ansvarlige (Vestfold er i et samarbeid med Buskerud og Telemark, og saken ble tatt opp på et møte i den forbindelse) nytten av, og ikke den mørke siden av YouTube. Og slik var dine elevers filmer til god nytte i IKT timen i går - endelig.
Thanks Leif!
Legg inn en kommentar