fredag, august 31, 2007

Simile tidslinje


Det har vært noen hektiske dager... Innimellom prøver jeg få tid til noen digitale adspredelser. Denne gange Simile tidslinje, som vi ble presentert for på mastersamlingen. Jeg har - ved å forandre koden i en xml-fil, lagt til pedagoger/teoretikere på min. Kanskje kan du lage din egen?



Ellers har jeg vært intervjuet av Høyvis.no - ved redaktør Atle Røien. Intervjuet ble utført på en litt uvanlig måte vil jeg tro - etter initiativ fra Røien. Han var på jakt etter noen som ville prøve ut hans ide om å bruke Google doc's i en prosessorientert samskriving mellom intervjuer og intervjuobjekt. Jeg synes ideen var genial på mer enn en måte, men kanskje spesielt med tanke på undervisning selvfølgelig, og ønsket mer enn gjerne å være med (slightly smigret over å bli profilert på nettstedet og selvfølgelig).

Intervjuet startet med en telefonsamtale om løst og fast omrking tema - Web 2.0 verktøy i klasserommet. Røien noterte og la spørsmål og løpende kommentarer ut på et google dokument, hvor han inviterte meg. Så, etter samtalen sendte han meg lenken til dokumentet, og jeg gikk inn å tilførte innhold, redigerte innhold og uttalelser. Han spurte om bilde av meg (og desverre er det ikke så mange man har når man til stadighet befinner seg på baksiden av linsen :O), bilde av elever etc. - jeg lastet opp å sendte på mail. Når begge var fornøyde ble intervjuet publisert.

Begge har fordel av dette. Journalisten slipper unna med halve jobben, og det blir jo selfølgelig intervjuobjektet som gjør den andre halvdelen. Fordelingen vil nok variere her etter nivå, modenhet og engasjement. Den store fordelen for intervjuobjektet er at journalisten ikke legger ut noe man ikke kjenner seg igjen i. Mange konflikter og ubehagligheter ungåes dermed.

I disse valgtider - eller når som helst egentlig - vil dette vært en fin måte for elever å intervjue sine lokalpolitikere, eller andre: forfattere, næringdrivende, og innbyggere i f.eks. lokalsamfunnet. Jeg vil tro det er potensial for mye læring i en slik setting - med fokus på pedagogiske mål selfølgelig ... Glemte ta med det i intervjuet tror jeg ... hm ...

onsdag, august 22, 2007

23 things på norsk




Fylkesbibliotekene i Vestfold drar i gang programmet og kursrekken 23 ting i januar. Tilbudet gjelder bibliotekansatte som vil utforske og lære om de nye 2.0 teknologiene, og bli i stand til å bruke disse teknologiene i sitt arbeid i fellesskap med andre bibliotekansatte. Det ser ut til at bibliotekene får til det skoleverket sliter med. Programmet ville absolutt vært et kjærkomment tilskudd til integrering av digital kompetanse i skolen, både for ledere , lærere og studerende.

tirsdag, august 21, 2007

Podcast 2 - 2007: Andreas Lund - Intermedia - på HSH


Andreas Lund, var en av våre norske forelesere på startsamlingen ved HSH fra 15-17 august. Hans presentasjon: IKT, aktivitet og design: læring og undervisning i kunnskapssamfunnet, er den andre godbiten jeg med entusiasme kan presententere her på Diginalet. Hvordan henger våre akiviteter sammen med de skriftende omgivelser? - spesielt der hvor nettverkene overtar? Hva vil det si å være kyndig, kompetent - litterat? Han knytter også aktivitetsteorien opp til to praktiske eksempler. Lytt og lær:

Download mp3
Powerpointpresentasjonen

Music in podcast by: Tran Qual - Drop Out And Tune In

mandag, august 20, 2007

Testing av Voice Thread



Voice Thread virker ypperlig til bruk i grunnskolesammenheng. Her har jeg laget en testversjon fra bilder jeg tok på samlingen. Man skulle vel tro at det finnes et potensial for de fleste fag, retninger og trinn. Jeg tenker i første omgang på dokumentasjon av prosess med bilder og muntlig presentasjon/refleksjon, men bare fantasien setter grenser. Noen forslag?