mandag, januar 22, 2007

Gullkorn

Et par gullkorn i dag. Den første: Online Pdf
et gratis onlineprogram hvor man kan konvertere til pdf. Har ikke prøvd det selv, men lagrer det her til en senere anledning. Kom gjerne med tilbakemelding om du skulle falle for fristelsen å prøve.

Den andre: Enda en bloggende lærer: Leif Harboe - bloggende norsklærer fra Bryne. Han blir det spennende å følge med på, siden han og elevene driver med Digitelling. Via hans blogg fant jeg denne snurten, som for noen kanskje er gammelt nytt:


Hva har vi i vente? Hvor lenge må vi vente?

Nå ja, det er vel bare å smøre seg med tolmodighet. Det første som må på plass er vel at elevene og lærere får bærbare pc'er. For noen er dette en selvfølge i videregående skoler og har vært det snart i 10 år, men ikke for alle ... Det er enda minst ett og et halvt år til Færder er der. Lærere skal prioriteres i 2007, og det kan jo bli spennende ... Mon tro ... om jeg skal sende denne til rektor ...

Ellers, så har jeg lagt inn en velkomsttekst øverst. Og siden den norske bloggende lærerstanden bare øker, øker og øker, har jeg lagt til en egen meny for norske blogger med fokus på IKT i læring.

1 kommentar:

Leif Harboe sa...

Det er ellers kurant å lagre som pdf både i Open Office og i www.writely.com. Men jeg er usikker på om man kan redigere et pdf-dokument i disse verktøyene. Ellers går mitt fylke inn for bærbare maskiner for VG1 - elevene vil få gratis læremiddel ved at fylket kjøper inn lærebøkene til de som begynner i VG2 til høsten. Jeg har en VG1 klasse der alle har bærbare og en klasse der ingen har (med) og der jeg heller ikke har tilgang til datarom. Her føler jeg at jeg som lærer er fratatt mitt hovedverktøy og det er ganske frustrende....