lørdag, juli 07, 2007

Did you know 2.0 - wow!



Via David Warlick
fant jeg enda en ny utgave av Karl Fish's Did you know?, som også har fått sin egen wiki hvor de forskjellige utfallene er samlet. Min favoritt er den prisbelønnede slideshare versjonen laget av Jeff Brenman:

Den har delikat design og grafikk som kommuniserer godt med teksten. Selfølgelig savner jeg musikken, som jeg foresten synes var bedre i den originale utgaven.

Innholdet er jo uansett det viktigste, selv om formidlingen spiller en vesentlig rolle i å nå frem med budskapet. Og budskapet i det hele, er vel å få skolefolket til å reflektere over om de selv bidrar til å gjevne ut de digitale skiller. Er du? Mest sansynlig siden du leser denne posten ...

Wesley Fryer, spurte i går: Hva gjør du online? Der fant jeg også kategoriseringen av brukere jeg tidligere har leitet etter. Der kan du plassere deg selv - antakeligvis, igjen siden du leser denne posten - blant Creators, eller avanserte brukere som Sintef operer med.

Det er ikke så lenge til 2008, faktisk bare litt over 5 mnd. til deadline:
(Oppdatert: 08.07.07)

Har elevene - på din skole i dag - mulighet til å produsere digital lyd, video, grafikk, hypertekst og refleksjoner over egen læring gjennom digitale mapper, som dokumenterer deres læringsprosesser og nevnte læringsprodukter?





Har elevene - på din skole i dag - mulighet til å produsere digital lyd, video, grafikk, hypertekst og refleksjoner over egen læring gjennom digitale mapper, som dokumenterer deres læringsprosesser og nevnte læringsprodukter?

Ja vi oppfyller målene i Program for digital kompetanse ved min skole.

Nei, vi oppfyller ikke målene i Program for digital kompetanse.






Det viktigste i første omgang er kanskje å få ledere til å reflektere over Did you know budskapet slik at de med innsikt har kompetanse for å tilrettelegge. Lærere som skal imøtekomme kravene konkret, trenger oppmuntring, ideer og veiledning med gode eksempler som inspirer og motiverer for aktivitet. Aktiviteter som øker læringsutbytte ved å stimulere til aktivitet, interaksjon og refleksjon hos de lærende. Her er Web 2.0 uslåelig, og et big wow!

Ingen kommentarer: