lørdag, februar 09, 2008

Flock - på fulltid!

 
 
Noen klikk gjennom min Bloglines førte meg til filmen over som viser Firefox ad on'sene: greasemonkey og firebug. De to tilleggsverktøyene, sammen med Adblock, gjør underverker når det gjelder nettsider som er pepret med reklame. For oss i undervisningssektoren er det viktig å skjerme elever fra reklame, og det er en fordel å benytte seg av sider med lite støy (flash og rot som vanskeliggjør navigasjon og konsum av innhold).

Min favorittnettleser (browser) var i lang tid Firefox, men siden jeg bruker mange Web 2.0 programmer har integreringen av favoritter i Flock sin nettleser vært mer anvendelig. Spesielt under de siste presentasjoner av Web 2.0 verktøy, har Flock vært en velsignelse. Da ligger alle aktuelle sider i toppmenyen på rad og rekke - et klikk unna. Sider som Wikispaces, og Mindomo, som er kjekke gratisverktøy men med reklame, har jeg valgt å kjøre i Firefox - siden tilleggsprogrammene som nevnt over har fjernet reklamen. MEN - GJETT HVA!

I dag fant jeg ut (og det er mulig jeg er litt sent ute, men what the heck :) at man kan laste ned disse Firefox-add on'sene og de kjører i Flock - UTEN PROBLEMER! YEEEEEEEEEEEEEEEHAAAAAAAAAAA!!!

Jeg kjører fra nå av Flock - full time!

Løsningen kom jeg litt tilfeldigvis over etter å ha sett filmen øverst som jeg fant via: Cool Cat Teacher!

1 kommentar:

Atle Roijen sa...

Jer er enig med deg og kjører nå Flock (nesten) på heltid. Her er mange flotte funksjoner - som blogg-editoren, web-clipboard, photouploader mm. Takk for tipset!

Hilsen
Atle (hvem ellers? Det er jo få som legger igjen spor her også....)