lørdag, mai 24, 2008

Eksamen 2008 - shift happens



Norsk skriftlig eksamen ble avviklet i går. For vår del gikk det noenlunde smertefritt, etter at et lite it-korps med skolens guruer og kommunens folk hadde jobbet til sent på kveld. Elevene bidro også sterkt med bæring og kobling i forkant.

Selv var jeg en del av vakt-teamet, og min oppgave gikk for det meste med til å passe på at andre fikk avlastning. Det kan være krevende å sitte stille i timer - å glo. Man får ikke lov å drive med andre sysler enn kognitiv virksomhet. Mine tanker gikk til refleksjon over hvordan diagnosers symptomer - spesielt angående adferd - fordamper som dugg for solen i slike settinger. Etter å ha overvært konfimasjoner flere ganger, trodde jeg fenomenet kanskje var koblet opp mot den hellige ånds tilstedeværelse. Men etter å ha overvært eksamen må jeg kanskje på ny lete etter de store svar i livet.

Det tekniske gikk som nevnt som håpet, med et par mindre oppstartsproblemer hos et knippe elever som fikk problemer med innlogging og passord. Her virket backup-planen utmerket. Nye passord ble delt ut, og etter 10 min. var de fleste i gang.

Organiseringen kan etter min mening bli bedre. Elevene - med unntak IOP-elever - fikk en pult hver. Her skulle de ha plass til bøker, brus, matpakke og snacs - alt pakket i knitrefritt materiale (brødposer er tingen). Dette blir for trangt etter min mening. Elevene bør ha en ekstra pult ved siden av seg når de skal sitte 5 timer i strekk å skrive. For å begrense vaktpersonell stuer man dem som sild i tønne, og ingen voksne hadde nok funnet seg i en slik eksamenssituasjon. På tross av dette kom det ingen klager, bare blide fjes å se.


Litt morsomt blir det når gammel form møter ny form. Elevene kunne ta med alt de ønsket av hjelpemidler. Minnepenn var også tillatt. Her kunne man laste ned informasjon i bøttevis om man ønsket (tror . Fra foregående år har det vært praksis at alt av kladd skal leveres, og dette hang igjen i instruksene. Det gir lite mening at elevene ikke kan ta med papirversjonen når de likevel kan lagre den på minnepennen. I grunn gir det lite mening i det hele tatt, mest bare sjarmerende. La oss håpe at det innen 2013 innføres krav om kommunikasjon også - dvs. mappevurdering og avskaffelse av nåværende skriftlige eksamensform c",)

Ingen kommentarer: