lørdag, oktober 11, 2008

Web design - en liten Blogger øvelse

Har prøvd å lage et lite opplegg for en 9'ende klasse som skal øve seg på Web design. Fikk også prøvd meg på Voice Narration i Camtasia - konstruktiv kritikk mottas med takk:





Oppdatering: 13.10.08



Opplegget ble prøvd i dag, med gjennomføringen som over. Vi brukte 1 time - 60 min - med kort intro, før vi gikk til maskinene. Vi gjorde følgende:

  1. Elevene må ha en e-post, hvis ikke må vi opprette det
  2. Elevene innviteres av lærer - som forfatter, fra en blogg vi har satt opp på forhånd med dems navn som tittel. Alle bloggene er blogger opprettet på lærers konto (gir lærer full kontroll).
  3. Når eleven har godkjent invitasjonen, gir vi dem administrator rettighet slik at de kan redigere layout på sin blogg. For at bloggen skal være skjermet (om man ønsker det) og kun leses av lærer, eller klassen må innstilligene settes for dette under fanen Tillatelser
  4. Når timen er over, slår vi for sikkerhetsskyld tilbake administratorrettighetene. Elevene kan da bare poste, og ikke selv gjøre innstillinger for hvem som kan lese (kort sakt - de mister muligheten for publisering)
Elevene som opprettet blogg, synes det var morro. De var flinke å hjelpe hverandre, noe vi ba dem om på forhånd for at lærer skulle få tid til å klikke alle gjennom invitasjoner og rettigheter.
De som ikke hadde med seg svarlapp, synes å angre - tipper de har med lapp til neste time. De fikk likevel en smakebit på å lage en layout i Open Office, her ble det også mye bra.
Elever som liker dette løper antakeligvis hjem og starter en ny blogg på egen hånd.

Vi kjører veldig stramt med kontroll - full kontroll til å begynne med hvertfall, og lærerens opplevelse av kontroll og trygghet vil nok være med på å avgjøre om disse bloggene blir fylt med innhold etterhvert. Dette var i utgangspunktet ment å være en øvelse i å tenke layout som nevnt. Vi er fornøyd med gjennomføringen så langt - meg og kontaktlæreren. Vi skal bruke 30 min til om et par dager på å få inn de som i dag var uten lapper (med tillatelse fra heimen). Alle som hadde lapper i dag kom seg inn , og fikk en fin start.

Lykke til!

5 kommentarer:

Anonym sa...

God og behagelig stemmebruk. Liker funksjonen der du kan zoome inn der du vil at seeren skal ha fokus.
Personlig hadde jeg foretrukket å se deg gjøre alt med pekeren istedenfor stillbilder med piler. Men det er kanskje en smaksak?
Innholdet var kort og konsist, det liker jeg med slike videoer.

jeanette tranberg sa...

Ja - er helt enig. Har brukt disse pilene en del på VoiceThread bilder. Ser at det ikke fungerer så godt, blir fort amatørmessig. Neste legger jeg opp til kun zoom. De veiledninger jeg har laget tidligere har irritert meg fordi jeg snakket så sakte. Det var mye lettere å prate fort når det var bilder, fremfor filming. Har tenkt på han Lee Leefeever in Plain English - han er forbildet mitt :)

Takk for tilbakemelding c",)

Marita sa...

Fin videosnutt, denne kommer jeg til å bruke når jeg skal i gang med blogging med mine elever. Behagelig stemmebruk, informativt og konsist innhold, og fint at den ikke var så lang!

jeanette tranberg sa...

Takk Marita :)

jeanette tranberg sa...

Har oppdater hvordan vi gjennomførte første økten :)